Skrevet av Emne: Bytte hjullager bak CB 550 74 mod  (Lest 5258 ganger)

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
Bytte hjullager bak CB 550 74 mod
« på: 12. Desember 2017, 17:59:45 »
Har kjøpt en 74 Mod CB 550 i sommer og er ny her på forumet. Sykkelen er så å si strøken, men jeg skal bytte felgring og nye eiker på bakhjulet i vinter samt polere opp nav til bakfelg når dette alikevel er løst. Har demontert hjul/ eiker/ nav og tatt ut gamle lager (tenkte å bytte de også når jeg først har det frahverandre..) Den hylsen som sitter mellom lagrene har to blekkskiver med 3 tapper på hver, den ene av disse greide jeg å skade ved demontering av lager, hvilken funksjon har disse? er det bare for å sentrere hylsa ved montering av hjulaksel eller er det for å "piske" i fettet på innsiden av lagrene? Noen som vet hvor en kan få kjøpt disse skivene (har sjekket David Silver UK, de har ikke. Hvis de kun har som funksjon å sentere akselhylse ved montering kan jeg evt. vurdere om jeg skal sette de inn igjen. Noen som har erfaring med dette?

stein

• Sr. Member
Sv: Bytte hjullager bak CB 550 74 mod
« Svar #1 på: 12. Desember 2017, 23:10:17 »
Det er nok bare for å holde hylsen i senter. Men hylsen må monteres igjen. Ikke bestil original lagre men kjøp tette lagre  i en maskinforretning,ta med de gamle så får du rett dimensjon. www.cmsnl.com har en grei nettside nå du skal finne delenumre. Lykke til :).
« Siste redigering: 12. Desember 2017, 23:17:50 av stein »

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
« Svar #2 på: 13. Desember 2017, 07:36:16 »
Takk for rask tilbakemelding! Jeg regnet med at de skivene bare hadde som funksjon å holde hylsen i senter, den ene ble skadet ved demontering av lager , får ikke tak i nye så da tror jeg bare jeg tar de av. skal greie å få montert hjul aksel uten de skivene tror jeg.Jeg og var inne på tanken å bytte til tette lager, men nå har jeg allerede bestilt nye fra David Silver UK....jeg kan selvfølgelig kjøpe 2 SKF lager i stedet, de koster ikke all verden. De som sto montert så ut til å være originale og virket ikke dårlige, men tenkte å bytte når jeg først hadde det demontert. Er det noe annet du mener jeg bør passe på/ være oppmerksom på ved remontering?

stein

• Sr. Member
« Svar #3 på: 13. Desember 2017, 11:13:16 »
Har bare demontert på cb750/cb450 men sikkert noenlunde likt på din. Det er en retainer ring med fire hull som kan sitte godt fast. Mener å huske at jeg boret opp noen kjørnemerker. Finnes spesilalverktøy for å løsne den,men lett å lage  :).

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
« Svar #4 på: 13. Desember 2017, 11:34:04 »
Ja denne har jeg løsnet (den hadde lings gjenger....) har også bestilt ny. har laget verktøy for dem./mont.
Du skrev at du anbefalte å bytte til tette lager (smørefrie) er det kun for å slippe ulempen med vedlikehold pga. at fettet blir seigt og hardt etter noen år, eller er det andre ting du tenkte på? :)

stein

• Sr. Member
« Svar #5 på: 13. Desember 2017, 13:49:21 »
Kjøper du tette lagre i en maskinforretning så er de rimeligere enn originale lagre, og så innbiller jeg meg at de trenger mindre vedlikehold. Vinn vinn  ;)

Håkon

• Sr. Member
« Svar #6 på: 24. Desember 2017, 14:43:15 »
Tette lager er å anbefale, et stk 6304 og et stk 6305. Betegnelse med gummitetning kan være 2RS. Distanse-hylsa i senter ( med sentreringstapper) skal holde avstand mellom lagrenes inner-ring når mutter tiltrekkes på hjulaksel. Når mutter er tiltrekkt er det kun ytter-ring og kuler som roterer. Det som ellers er svært så viktig på 500/550 bakhjul er å smøre opp glidelageret mellom nav og drev-flens. Det er minimal bevegelse i og med at dette er kun en rykkutjevner, men det sliter helt ut både nav og flens om det ikke er smurt. Denne detaljen glemmes ofte da links mutter må av for å få av flensen, og det gjør man bare ved lagerbytte.
mvh
Håkon

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
« Svar #7 på: 10. Januar 2018, 10:02:28 »
Takk for alle svar!!

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
« Svar #8 på: 26. Januar 2018, 15:30:53 »
Hei igjen! Har nå montert nye hjullagre og satt sammen resten, men jeg stusset over at det er en liten aksialklaring (ca. 1 mm) mellom drevflens og "retainernut" (den mutteren som holder det største lageret på plass) Jeg har dobbeltsjekket at begge lagrene er helt i bunn ved å kontrollere at det ikke er noe slakk mellom hylsen ( i midten mellom lagrene) og lagrene og jeg får ikke skrudd til retainernut noe mer.
Glemte å sjekke før demontering om det var klaring her, men kan ikke se at det er noe logisk forklaring på at det skal være klaring. Noen som vet??

Håkon

• Sr. Member
« Svar #9 på: 31. Januar 2018, 00:40:35 »
Det er normalt med litt aksiell glapp der. Mellom 0-1 mm. Flens på retainer nut slites også på innsiden. Retainer nut holder står mot ytterring på lager venstre side, mens flens på retainer nut kun skal holde aksielt anslag/lagring  for  rykkutjevner/drevflens. Om tappen på navet og foringen inni drevflensen er slitt, vil det kjennes værre ut med ytterligere glapp aksielt også. Håper du smurte opp navet før du satte drevflens på plass, samt at gummiklosser er ok. Jeg har ved slitt RN også shimset på innsiden med messingplate-ring , for å minimere glapp.
mvh
Håkon

Tommy Egeland

• Newbie
  • *
« Svar #10 på: 31. Januar 2018, 07:05:06 »
Takk for svar! Ja jeg smurte opp navet med fett! Grunnen til at jeg syntes det var rart det var litt glapp her var at alle deler så veldig fine ut, uten noe slitasje på noen av de.
Gummidemperne så også veldig bra ut. Mulig jeg tar av igjen retainernut og dreier en foring og legger inn, men jeg kjenner ikke noe aksialslakk når jeg drar hardt i drevflens.