Skrevet av Emne: Bytte veivlager cb750 k1  (Lest 2416 ganger)

Linus

• Jr. Member
  • **
Bytte veivlager cb750 k1
« på: 04. Mars 2021, 22:04:24 »
Driver med litt vinteraktivitet i garasjen. Har tatt opp motoren og skal bl.a. bytte veivlager.
Preget inn på blokka: AAABB
Preget inn på «skinka» på veiva, meget utydelig riktignok: AAAAA
Utifra tabell i Clymer manual «Crankshaft journal bearing insert» skal dette tilsvare følgende fargekode på lagerskålene, regnet fra venstre side/generatorside mot høgre:
Gul-Gul-Gul-Grønn-Grønn.
Tvilen meldte seg da jeg sjekket fargen på de skålene som står i motoren nå:
Svart-Svart-Svart-Grønn-Grønn
Er det noen der ute som kan hjelpe meg videre med dette ?

Håkon

• Sr. Member
Sv: Bytte veivlager cb750 k1
« Svar #1 på: 06. Mars 2021, 21:38:32 »
Det kan være vanskelig å lese kode på eldre brukte skåler, de mister fargen og blir mørkere av olje og varme. Hvis noen virkelig har lagt inn de tykkeste svarte skålene,mens de riktige skal være de tynneste gule, så burde lager/veiv se dårlig ut, om de hadde vært kjørt. Men vet ikke om motor har gått  ? Jeg har engang mottatt en nyskrudd motor hvor det har vært gjort lagerbytte uten hensyn til å montere riktige skåler, da var det såvidt en kunne tørne motor, det går trangt,med liten plass til olje. Jeg byttet til riktige lager og den var igjen ok. Jeg redder eldre brukte gode lagerskåler, som mangler fargekode, ved å måle tykkelse og merke de tilbake med riktig farge og de er like gode, hvis lagermetall er ok. Ser det er ikke gule skåler fra DSS akkurat nå. Du kan også verifisere toleranse ved å bruke plastigauge for å sjekke toleranse på de lagrene du har.
mvh
Håkon

Linus

• Jr. Member
  • **
Sv: Bytte veivlager cb750 k1
« Svar #2 på: 07. Mars 2021, 14:03:27 »
Takker for svar. Veldig merkelig at 3 av lagerflatene på veiva skal være så slitt at en får så store avvik i fra de originale lagerskålene, mens de resterende 2 tilsvarer de som er originalt montert.....?
Tenker jeg får kjøpe plastigauge, så vi får målt den reelle klaringen og ta det derfra.