Skrevet av Emne: Olje??  (Lest 10126 ganger)

vf1100c

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
Olje??
« på: 30. Juni 2011, 20:11:37 »
hei.
litt flaut å spørre om dette her inne,
men er det noen som kan anbefale en god motorolje på min mc?
vf1100custom.
« Siste redigering: 09. Mars 2016, 12:56:31 av SveinT »

Lars

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 1326
  • CB 350 F
    • Hondahobby
Sv: olje??
« Svar #1 på: 01. Juli 2011, 08:06:28 »
Hei, litt stille på forumet på denne årstiden, men jeg vil tro at enhver god helsyntetisk mc olje fungerer fint. På eldre sykler, de fra 70 tallet , bruker jeg kun mineralisk olje. Har du owners manual, så står det vel om det der?

Noen protester? ;)

helge-b

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 72
Sv: olje??
« Svar #2 på: 02. Juli 2011, 21:49:13 »
Fant en opplysende artikkel i et svensk blad, scannet og Svein Tore har lagt den inn på V4 sidene. Han er aktiv på CHCN sidene også, så jeg tror vi bare sier "ut i lufta" nå: Svein Tore, kanskje vi setter dette inn her også.
(han leser nok dette)
mvh
helge-b

SveinT

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 476
    • Klassisk V4 infoside
Sv: olje??
« Svar #3 på: 09. Juli 2011, 13:15:47 »
Selv kjører jeg med oilmod på VF'ene mine, og Pennzoil mineral MC 20-50W.
MOTUL syntetisk fra bla. Hondaforhandlere er dyr og bra, spesielt om du ikke har oilmod.
Har også prøvd Valvoline synt mc olje som jeg var veldig fornøyd med, men husker ikke betegnelsen.
Den 20-50 olja jeg bruker nå er også fin for girkassa.

Tips: Legg spesielt merke til linjene med grønne piler :
TIPS ELDRE V4 MOTORER


Her er artikkel som jeg fikk av Helge B:
OM OLJE

(Edit 9 mars 2016 - Link om olje fikset)


« Siste redigering: 09. Mars 2016, 22:02:32 av SveinT »

SveinT

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 476
    • Klassisk V4 infoside
Sv: olje??
« Svar #4 på: 20. Desember 2011, 12:46:23 »
Hei, jeg leste en ganske interessant artikkel i Aftenposten.
Hvordan står det til med olja i dine kjøretøy ?   :)

------------

Sitat
Hver fjerde tyske bil kjører med for lite eller for mye olje.
Men oljens tilstand og kvalitet er en enda større risiko for motoren.

Bilene i undersøkelsen ble vurdert da de var inne til EU-kontroll, i samarbeid med analyseselskapet MOTORcheckUP.
Oljeprøvene fikk karakteren god på omtrent hvert andre kjøretøy
(56,1 prosent).38,2 prosent fikk karakteren middels,
mens 5,7 prosent ikke engang tilfredsstilte minimumskravene.

Til slutt ble 22 prosent rådet til å gjennomføre oljeskift snarest.
Hovedgrunnene til dårlig olje, viste seg å være sot, kondens,
drivstoff og glykol.
 

LES MER

speedyandypandy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 249
Sv: olje??
« Svar #5 på: 20. Desember 2011, 23:28:27 »
Under en av disse "Årets Nye Modeller" rundene til Erling Sande så hadde de med seg en Valvoline kar, vi hadde en god prat, han sa så lenge du bruker kvalitets olje( han nevnte jo da valvoline, men jeg er enig med han) som valvoline, motul, castrol, mobil, så er det et fett om du bruker full, halv eller ren mineralsk, bare husk å bytt så ofte som oljen tilsier, og da om det er gammel eller ny mc, men kjøper du billig olje, og her nevner vi ikke navnet til f.eks et norsk merke som du får på to forskjellige kanner, så bør du være forsiktigere, å bytte oftere.
En mc kan gå fint på olivenolje, så lenge du bytter veldig veldig ofte. Gode oljer tåler mer bensin osv i seg før egenskapen går i dass.

Det er svingene i enden av rettstrekke som er moro

SveinT

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 476
    • Klassisk V4 infoside
Sv: olje??
« Svar #6 på: 09. Mars 2016, 12:45:32 »
Da var det slutt med Pennzoil MC mineral 20-50, selges ikke mer.
Det har Shell sørget for.
Har brukt denne i mange år på flere eldre motorsykler, og må nå bytte merke..
Det blir vel i overkant dyrt å få sendt olja fra eBay Usa med jetcarrier...   ;)

Har da søkt litt rundt, havnet hos Gasolin.no som selger GULF og JGD oljer.
Jeg jobber i området, så det er aktuelt.
Hvor det står på Gasolin sine sider om JGD :
(Motoroljer har jo også den egenskap, at de er gode til å starte en diskusjon)  ;D

-------------------------

Joe Gibbs Racing er et Nascar team som har vunnet tre mesterskap,
som startet utviklingen av en egen olje etter at flere kammer gikk i stykker under innkjøring.

Motorolje inneholder 2 ting:
85% er baseolje som består av 5 ulike klasser av: råolje, destillert gaser, vegitabilsk oljer og dyrefett.

Og ca 15% additiver: detergents (vaskemiddler), dispersants (gjør smuss \"flytende\" i oljen),
Anti-Wear (sink) - slitasjehemmende, Friction Modifiers (Moly) - ytelsesfobedrer,
Viscosity Modifiers - anpasser oljens viskositet.

Hvorfor er dagens motorolje ikke den samme som for noen år siden?
Hovedgrunnen er miljøkrav.
Andelen fosfor og sink er redusert. Dette er fordi fosfor ødelegger katalysatorer.
Sink og fosfor innhold var ubegrenset frem til 1993. Andelen detergenter (vaskemidler) er økt pga egr ventiler,
økte serviceintervaller for å redusere spillolje. Og for å utvide levetiden til katalysatorer.

Hva gjør Joe Gibbs Driven oljer bedre?
JGD oljer er oljer laget spesielt for racingmotorer, og i særdeleshet for eldre amerikanske type motorer.
Racing motorer jobber hardere enn motoren i en vanlig bil. Høyere turtall og høyere temperaturer øker
påkjenningen særlig på ventilmekanismen, men også stempler, sylindre og bære- og rådelager.
Du bruker ikke standard stempel i en racingmotor, det samme gjelder olje.
Alle Joe Gibbsoljene har et høyt innhold av slitasjehemmende additiver, blandt annet sink, fosfor og svovel.
« Siste redigering: 09. Mars 2016, 12:52:24 av SveinT »

Lars

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 1326
  • CB 350 F
    • Hondahobby
Sv: Olje??
« Svar #7 på: 09. Mars 2016, 15:54:12 »
Jeg er også på jakt etter denne type mineralolje, med høyest mulig innhold av zink.

Lars

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 1326
  • CB 350 F
    • Hondahobby
Sv: Olje??
« Svar #8 på: 23. Mars 2016, 09:52:14 »
Snakket litt med Gasolin, det virket ikke som om de var elleville med å skaffe JGD oljer til mc eller at det var problemfritt. Han mente at det kom helt an på hva slags clutch du har.
Har du vært innom og snakket med dem?

Geiroe

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 6
  • VF1000F2
Sv: Olje??
« Svar #9 på: 29. April 2016, 23:07:34 »
Det har ikke vært tilsatt zink i europeiske oljer på årevis.
Jeg bruker motul 5000 som er et rimeligere alternativ til motul 300v på min VF1000F2, ble veldig fornøyd med girskift fra 1 til 2 gir iforhold til mineral. Bruker litt olje da, men den er jo ikke ny. ;D

edit: mente sef motul 5100 esterbasert :-[
« Siste redigering: 10. Mai 2016, 08:31:10 av Geiroe »

SveinT

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 476
    • Klassisk V4 infoside
Sv: Olje??
« Svar #10 på: 12. November 2016, 15:02:49 »
For de som lurer på hvilket selskap som leverer olje til Biltema for tiden :  (Kopiert fra en epost)
-----------------------------------------------------------------------
" Jeg brukte ellers litt tid på å gjøre en research på denne biltema-olja i kveld, hvor den kommer fra.
Det ser ut som den kommer fra storbritania.  Fra http://www.carlube.co.uk/
Du kan slå opp BT også, sjekk design på dunkene og data / merking.  "

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-mineral-Classic-20W50-2000022963/

SveinT

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 476
    • Klassisk V4 infoside
Sv: Olje??
« Svar #11 på: 06. August 2018, 19:46:03 »
Geir, Motul 5100 har jeg også begynt å kjøpe. 
https://www.xlmoto.no/olje-halvsyntetisk-motul-5000-4t-10w40-1l