Hej folkens. Har tagit med mej en Honda CX500C från Sverige till Norge. Detta var en inpuls handling som jag trodde skulle vara enkel, mc:n var nybesiktad och godkänd i Sverige och veteran när jag passerade gränsen.
Biltilsynet vill då ha dokumentasion på ljudet, det har inte den Svenska eller den Norska Honda importören och bägge säger att det troligen inte finns då det inte var något krav 1981. Men det räcker inte för BILTILSYNET, dom skall ha det!!! Helt oförstårligt för mej.
Orginal dämparna heter HM449 men dom var dessvärre bytta på min MC så jag beställde BES144L från Brituro Silencers Ltd i England. Har pratat med Brituro Silencers som säger att dessa ljuddämparna är producerade efter samma ritningar som Honda orginal dämpare och är därför identiska, förutom att det inte står HM449 på dem.
Någon som vet vilket/vilka tal jag saknar? Om talet som BILTILSYNET tycker är så viktigt redan finns där ute så tror jag att Brituro Silencers kan vara behjälpliga med ett dokument som beskriver vad BILTILSYNET menar dom behöver. Funkar det kan jag lägga ut dokumentet för andra som har behov för det.
Kanske någon har orginal dämpare att hyra ut eller sälja? med orginal dämpare så er allt ok för BILTILSYNET, då behöver dom inget tal i sina papper.

Allternativt är det någon som kan tipsa mej om en ljudtestare i østlands området som BILTILSYNET accepterar.
matsdahlstrom@msn.com