Hej folkens. Har tagit med mej en Honda CX500C frÄn Sverige till Norge. Detta var en inpuls handling som jag trodde skulle vara enkel, mc:n var nybesiktad och godkÀnd i Sverige och veteran nÀr jag passerade grÀnsen.
Biltilsynet vill dÄ ha dokumentasion pÄ ljudet, det har inte den Svenska eller den Norska Honda importören och bÀgge sÀger att det troligen inte finns dÄ det inte var nÄgot krav 1981. Men det rÀcker inte för BILTILSYNET, dom skall ha det!!! Helt oförstÄrligt för mej.
Orginal dÀmparna heter HM449 men dom var dessvÀrre bytta pÄ min MC sÄ jag bestÀllde BES144L frÄn Brituro Silencers Ltd i England. Har pratat med Brituro Silencers som sÀger att dessa ljuddÀmparna Àr producerade efter samma ritningar som Honda orginal dÀmpare och Àr dÀrför identiska, förutom att det inte stÄr HM449 pÄ dem.
NÄgon som vet vilket/vilka tal jag saknar? Om talet som BILTILSYNET tycker Àr sÄ viktigt redan finns dÀr ute sÄ tror jag att Brituro Silencers kan vara behjÀlpliga med ett dokument som beskriver vad BILTILSYNET menar dom behöver. Funkar det kan jag lÀgga ut dokumentet för andra som har behov för det.
Kanske nÄgon har orginal dÀmpare att hyra ut eller sÀlja? med orginal dÀmpare sÄ er allt ok för BILTILSYNET, dÄ behöver dom inget tal i sina papper.

Allternativt Àr det nÄgon som kan tipsa mej om en ljudtestare i Þstlands omrÄdet som BILTILSYNET accepterar.
matsdahlstrom@msn.com